Tentation d'éveil

16 drawings

Starting each work without reference pictures nor preliminary sketches, Davor Vrankić launches an assault on the blank page before letting the drawing imposing itself to him. If until now his obsessions had him saturating the space with characters, striving to technical prowesses in the rendering of details and materials, trying to turn our perceptions upside down, the body of work presented at Galerie Da‐End unveils a new aspect of his art. Tension and the uncanny remain present but become implicit, subtler. Davor Vrankić neglects this time the human forms in favor of a more vegetal reign, filled with fanciful beings with abstract contours. He not only reveals an unknown world to us, but also initiates a new relationship between his pencil and the sheet. For the first time, he resists to the temptation of black – this irrepressible desire to go always further in the line, until there is not an ounce of blank paper left, to explore, on the contrary, the crumbling of matter in and through the paper’s whiteness. A wind of change seems to blow upon Vrankić’s sheets. Forewarning rays of light swamp the space, sculpt the forms and engender metamorphosis to which we assist. The light here is a source of chaos, disintegrating the beings and speeding up their evaporation, but also a source of grace, of spiritual rebirth. Penetrated by daylight, the purified fauna and flora transforms and fertilizes. A new order of the world, freed from the constraint of perception, then appears under the strokes. Softly, the sacred infiltrates the landscape and crosses the bodies. We suddenly wonder if this wakening we witness isn’t that of the artist himself. More contemplative, the artworks of the exhibition Tentation d’Éveil seem peaceful, at least by all appearances. The paradoxical world they picture, suspended somewhere between the real and the unreal, is the stage of a profound metaphysical questioning. Fanny Giniès

  Entamant chaque œuvre sans images de référence ni esquisse préparatoire, Davor Vrankić se lance à l’assaut de la feuille blanche pour au final laisser le dessin s’imposer à lui. Si jusqu’à présent ses obsessions l’avaient mené à saturer l’espace de personnages, s’évertuant à des prouesses techniques dans le rendu des matières et des détails, cherchant à bouleverser nos perceptions, le corpus d’œuvres présenté à la Galerie Da-End dévoile une facette tout à fait inédite de son travail. La tension et l’inquiétante étrangeté demeurent mais deviennent sous-jacentes, bien plus subtiles. Davor Vrankić délaisse cette fois les formes humaines au profit d’un règne plus végétal peuplé d’êtres chimériques aux contours abstraits. Il nous dévoile non seulement un univers qu’on lui méconnaissait, mais révèle aussi la nouvelle relation instaurée entre son crayon et la feuille blanche. Pour la première fois, il résiste à la tentation du noir — ce désir irrépressible d’aller toujours plus loin dans le trait, jusqu’à ce qu’il ne reste plus une once d’espace vierge — pour au contraire explorer l’effritement de la matière dans et par la blancheur du papier. Un vent nouveau semble souffler sur les pages du dessinateur. Des rayons lumineux annonciateurs inondent l’espace, viennent sculpter les formes et engendrer des métamorphoses auxquelles nous assistons. La lumière se fait source de chaos, désintégrant les êtres et précipitant leur évaporation, mais aussi source de grâce, de renaissance spirituelle. Pénétrées de clarté, la faune et la flore, comme purifiées, se transforment et se fécondent. Un nouvel ordre du monde, libéré du carcan de nos perceptions, apparaît alors sous ses traits. De manière diffuse, le sacré infiltre le paysage et traverse les corps. On est alors tenté de se demander si nous ne sommes pas en train d’assister à l’éveil de l’artiste lui-même. Davantage contemplatives, les œuvres de l’exposition Tentation d’Éveil semblent apaisées, du moins en apparence. Le monde paradoxal qu’elles dépeignent, suspendu quelque part entre le réel et l’irréel, est le théâtre d’un véritable questionnement d’ordre métaphysique.